Introduction

Firman Allah bermaksud,
Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya. Dia mendapat pahala kebaikan yang diusahakannya dan dia juga menanggung dosa kejahatan yang diusahakannya. (Mereka berdoa dengan berkata): Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau mengirakan kami salah jika kami lupa atau kami tersalah. Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau bebankan kepada kami bebanan yang berat sebagaimana yang telah Engkau bebankan kepada orang-orang yang terdahulu daripada kami. Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang kami tidak terdaya memikulnya dan maafkanlah kesalahan kami, serta ampunkanlah dosa kami dan berilah rahmat kepada kami. Engkaulah Penolong kami; oleh itu, tolonglah kami untuk mencapai kemenangan terhadap kaum-kaum yang kafir. (Surah Al-Baqarah ayat 286)

Friday 1 October 2010

Cabaran Permulaan Fasa Penulisan PhD : Penulisan Abstrak dan Pengesahan Tajuk Tesis

Pada tahun ketiga PhD, rata-rata calon PhD akan memulakan fasa penulisan tesis atau 'writing up stage'. Untuk memulakan penulisan tesis ini bukanlah mudah (bagi saya). Di sini saya catatkan dua perkara penting yang mungkin boleh digunapakai kepada sesiapa yang sedang berniat untuk memulakan fasa ini.

Penulisan Abstrak

Saya mula merangka abstrak tesis yang mengandungi serba ringkas tetapi jelas penerangan mengenai objektif, kaedah yang digunakan (methodology), keputusan uang diperolehi dan sumbangannya dalam penyelidikan. Namun, ianya tidaklah mudah. Walaupun hanya satu mukasurat sahaja, tetapi jika ianya tidak dapat membayangkan dengan jelas tentang penyelidikan kita, sudah pasti ia akan mengundang 'bahaya' ketika pemeriksa membacanya. Majoriti pemeriksa (yang terdiri dari pemeriksa luar universiti dan dalam universiti), perkara pertama yang mereka akan lihat ialah abstrak. Oleh itu, pastikan isinya padat dan mengandungi semua maklumat yang saya nyatakan di atas.

Pengesahan tajuk tesis

Penukaran tajuk tesis sepatutnya tidak berlaku di tahun terakhir penyelidikan. Tetapi, di makmal saya, ramai calon-calon PhD ini mengalami dilema penukaran tajuk tesis pada tahun ketiga. Tetapi jangan panik! Penukaran tajuk ini akan dicadangkan oleh penyelia bagi memastikan ianya bersesuaian dengan keputusan yang kita perolehi dari semua eksperimen-eksperimen yang telah dijalankan sepanjang tempoh dua tahun lebih. Jika kita tidak menukar tajuk yang bersesuaian, kemungkinan penulisan dan sumbangan terhadap penyelidikan tidak akan dapat dilihat dengan jelas. Ini pada pandangan saya yang sentiasa cuba memahami tujuan penyelia membuat sesuatu tindakan kepada calon PhD ini. Mereka lebih makan garam dari kami(calon PhD), dan mereka telah berhadapan dengan pelbagai situasi jatuh, bangun, suka, duka calon PhD ini semasa sesi viva (fasa terakhir PhD). Bagi mengelakkan pelajar-pelajar mereka berhadapan dengan sebarang kesukaran semasa fasa terakhir tersebut, mereka akan cuba membantu pelajar-pelajarnya sedaya upaya.

Oleh itu, saya sarankan pengesahan tajuk tesis ini haruslah dibuat seawal mungkin sebelum bermulanya fasa penulisan (sekurang-kurangnya 6 bulan sebelum tamat tempoh pengajian). Iaitu berdasarkan keputusan yang telah kita perolehi pada ketika itu. Jika tajuk yang dipersetujui sebelum ini kekal sama, sudah pasti tiada masalah. Namun, bagi calon PhD yang dikehendaki menukar tajuk di saat-saat akhir ini, sentiasalah cuba berfikiran positif. Semua yang berlaku ada hikmah disebaliknya. Mungkin kita akan berasa lemah, kurang bersemangat, atau 'marah' dengan tindakan penyelia kita, tetapi, itu semua hanya membuang masa kita dan mungkin akan mejadikan kita lebih lemah. Jalan yang terbaik (yang hasrus diambil) ialah kembalilah dan mengadulah hanya kepada yang Maha Esa. Moga Allah, dengan rahmatNya, akan membantu hamba-hambaNya yang sedang menuntut ilmu dan yang sedang dalam kesukaran... Ameen

3 comments:

  1. thanks for sharing... because sharing means caring...

    ReplyDelete
  2. Thanks kak Min,

    Banyak dugaan dalam proses belajar ini.. Moga sedikit sebanyak pengalaman yang diperolehi ini dapat dikongsi untuk kebaikan semua...

    ReplyDelete
  3. Baru nak register 9 sept 2013 ni...macam macam bermain dalam fikiran ni mengenai area penyelidikan kelak...sekejap ini...sekejap tu...nak start apa pun tak tahu nie...just nak tanya...selalunya bahagian apa dalam PhD ini yang akan dimulakan terlebih dahulu? Yang dah ada pengalaman..boleh share ke?

    ReplyDelete