Introduction

Firman Allah bermaksud,
Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya. Dia mendapat pahala kebaikan yang diusahakannya dan dia juga menanggung dosa kejahatan yang diusahakannya. (Mereka berdoa dengan berkata): Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau mengirakan kami salah jika kami lupa atau kami tersalah. Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau bebankan kepada kami bebanan yang berat sebagaimana yang telah Engkau bebankan kepada orang-orang yang terdahulu daripada kami. Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang kami tidak terdaya memikulnya dan maafkanlah kesalahan kami, serta ampunkanlah dosa kami dan berilah rahmat kepada kami. Engkaulah Penolong kami; oleh itu, tolonglah kami untuk mencapai kemenangan terhadap kaum-kaum yang kafir. (Surah Al-Baqarah ayat 286)

Monday 18 October 2010

Cabaran buat Umat Islam di Palestine...

Ketika mendengar satu tazkirah baru-baru ini berkaitan dengan tafsiran Surah Al-Isra', hati ini tiba-tiba berasa sayu... dan bersalah... mendengar dan cuba membayangkan keadaan umat Islam di Palestine.

Satu demi satu, ayat demi ayat dalam Surah Al-Isra' ditafsirkan dengan begitu teliti oleh Al-Fadhil Ustaz Izzam. Menerangkan bagaimana kaum Yahudi yang sering menindas umat Islam sejak dari dahulu lagi sehinggalah ke era ini. Walaubagaimanapun, Allah telah menerangkan dengan jelas di dalam Surah ini... Bahawa pada suatu ketika nanti, umat Islam di Palestine pastinya akan bebas dan meraih kemenangan.

Di sini saya sertakan makna ayat-ayat dalam Surah Al-Isra' bermula dari ayat pertama hingga ayat kelima.

Al-Isra
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani

Maha Suci Allah yang telah menjalankan hambaNya (Muhammad) pada malam hari dari Masjidilharam (di Mekah) ke Masjid Al-Aqsa (di Palestin), yang Kami berkati sekelilingnya, untuk memperlihatkan kepadanya tanda-tanda (kekuasaan dan kebesaran) Kami. Sesungguhnya Allah jualah Yang Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui. (1) Dan Kami telah memberikan Nabi Musa Kitab Taurat dan Kami jadikan Kitab itu petunjuk bagi Bani Israil (serta Kami perintahkan mereka): Janganlah kamu jadikan yang lain daripadaKu sebagai Tuhan (untuk menyerahkan urusan kamu kepadanya). (2) (Wahai) keturunan orang-orang yang telah Kami bawa bersama-sama dengan Nabi Nuh (di dalam bahtera)! Sesungguhnya dia adalah seorang hamba yang bersyukur. (3) Dan Kami menyatakan kepada Bani Israil dalam Kitab itu: Sesungguhnya kamu akan melakukan kerosakan di bumi (Palestin) dua kali dan sesungguhnya kamu akan berlaku sombong angkuh dengan melampau. (4) Maka apabila sampai masa janji (membalas kederhakaan kamu) kali yang pertama dari dua (kederhakaan) itu, Kami datangkan kepada kamu hamba-hamba Kami yang kuat gagah dan amat ganas serangannya lalu mereka menjelajah di segala ceruk rantau (membunuh dan membinasakan kamu) dan (sebenarnya peristiwa itu) adalah satu janji yang tetap berlaku. (5)

Apakah yang boleh kita lakukan?

Kita berada nun jauh dari negara Palestine, Afghanistan, Pakistan dan negara-negara Islam lain yang sering berhadapan dengan ujian peperangan, kelaparan, kesusahan dan masalah-masalah lain. Hanya berita-berita di website dan media-media elektronik sahaja yang memberitahu kita status terkini dan situasi mereka di sana. Namun, kemungkinan terdapatnya unsur propaganda dalam berita yang disampaikan pasti tidak dapat dielakkan.

Walauapapun, yang pasti, rakyat Palestin termasuk kanak-kanak dan wanita, turut berjuang memepertahankan tahanair mereka. Cukup jelas kita lihat di wajah mereka penderitaan dan keperitan yang mereka tanggung dari kezaliman tentera-tentera Israel. Anak-anak kehilangan ibu bapa mereka dan nasib wanita yang tidak terbela, semuanya akibat sikap rakus Israel. Apa yang boleh kita lakukan? Menurut Ustaz Izzam, antara perkara-perkara yang boleh kita lakukan ialah:

1) Berdoa dan terus berdoa kepada Allah agar diselamatkan negara Palestine dan rakyat-rakyatnya dari pihak-pihak yang zalim.

2) Hulurkan bantuan kewangan kepada mereka agar dapat membantu pembiayaan rawatan/perubatan kepada mangsa-mangsa yang tercedera, membela nasib kanak-kanak dan wanita dari segi makanan, tempat tinggal dan pakaian.



Berikutan ini, Alhamdulillah kumpulan adik-adik undergrad dari University of Leicester akan menganjurkan suatu majlis yang dinamakan Night of Palestine yang diadakan pada 30th Oktober 2010 di Leicester. Program ini merupakan salah satu projek-projek Misi Kasih Palestin MSM yang akan menyalurkan semua hasil derma 100% ke Palestine. Sungguh murni hati pengusaha-pengusaha program ini. Moga Allah memberikan ganjaran yang paling baik buat mereka.

InsyaAllah dengan projek-projek seperti ini, sedikit sebanyak kita dapat meringankan beban yang ditanggung oleh umat Islam di Palestine. Mudah-mudahan peperangan ini akan berakhir dengan majoriti kemenangan di pihak umat Islam. Ya Allah makbulkan semua doa dan permintaan umat Islam... Ameen

Akhir kata, dengarkanlah sebuah puisi yang cuba mengupas suara hati seorang kanak-kanak lelaki di bumi Palestine...

No comments:

Post a Comment