Introduction

Firman Allah bermaksud,
Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya. Dia mendapat pahala kebaikan yang diusahakannya dan dia juga menanggung dosa kejahatan yang diusahakannya. (Mereka berdoa dengan berkata): Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau mengirakan kami salah jika kami lupa atau kami tersalah. Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau bebankan kepada kami bebanan yang berat sebagaimana yang telah Engkau bebankan kepada orang-orang yang terdahulu daripada kami. Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang kami tidak terdaya memikulnya dan maafkanlah kesalahan kami, serta ampunkanlah dosa kami dan berilah rahmat kepada kami. Engkaulah Penolong kami; oleh itu, tolonglah kami untuk mencapai kemenangan terhadap kaum-kaum yang kafir. (Surah Al-Baqarah ayat 286)

Friday 27 August 2010

Ujian Allah: Bencana banjir di Pakistan

Dalam pada seluruh umat Islam mengerjakan Ibadah puasa dan makan juadah yang enak-enak sewaktu berbuka... Teringatkah kita dengan umat-umat Islam yang sedang kelaparan, kedahagaan, kesejukan dan kesakitan di Pakistan akibat banjir?

Maklumat lanjut berkenaan bencana ini boleh dilihat di link-link di bawah ini:
Pakistan flood
Pakistan floods: Damage and challenges

Kesan-kesan akibat banjir ini bukan sahaja menjejaskan ekonomi dan kerosakan infrastruktur bandar tersebut, malahan penduduk-penduduk yang hampir 20 juta di kawasan tersebut terjejas dengan masalah kesihatan dan bekalan makanan.

Wajarkah kita sebagai saudara terdekat (seagama) hanya memerhati penderitaan mereka dan hanya mengikuti perkembangan mereka di Pakistan tanpa menghulurkan bantuan? Mungkin, kita tidak dapat merasakan penderitaan sebenar mereka kecuali jika kita berada di tempat mereka.
Source

Ini merupakan ujian Allah buat mereka yang sebenarnya harus dijadikan iktibar buat seluruh hamba-hambaNya di muka bumi ini.

Saya memanjat kesyukuran ke hadrat Allah kerana diberi peluang mendapat ramai rakan-rakan sepengajian dari Pakistan. Hampir 60 peratus, rakan-rakan di Lab saya berasal dari negara tersebut. Apabila berlakunya bencana seperti ini, sedikit sebanyak kami turut merasakan kesedihan mereka. Kami di sini sudah macam keluarga... Ikatan Islam lebih mengeratkan lagi hubungan persaudaraan kami. Bak kata pepatah, cubit paha kiri, paha kanan terasa sakitnya. Menurut rakan-rakan saya, masih ramai mangsa-mangsa banjir ini homeless dan putus bekalan makanan. Moga Allah berikan kekuatan kepada mereka untuk menghadapi ujian ini...

Dari itu, kita perlu membantu apa yang kita terdaya... hulurkanlah bantuan semampunya dan sekurang-kurangnya doakan agar keadaan cepat pulih seperti sedia kala.

Ya Allah ampunkan dosa-dosa kami dan selamatkan semua umat Islam di Pakistan. Surutkan banjir mereka dan berikan kesihatan yang baik buat mereka. Berikanlah kesabaran di hati mereka dalam menghadapi ujianMu ini Ya Allah...

Moga jalinan kasih sayang persaudaraan antara kami sentiasa subur dan diberkati oleh Mu Ya Allah...

Ameen Ya Rabbal Alameen...

1 comment:

  1. Moga Allah memberi kesabaran kepada mereka

    ReplyDelete