Introduction

Firman Allah bermaksud,
Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya. Dia mendapat pahala kebaikan yang diusahakannya dan dia juga menanggung dosa kejahatan yang diusahakannya. (Mereka berdoa dengan berkata): Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau mengirakan kami salah jika kami lupa atau kami tersalah. Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau bebankan kepada kami bebanan yang berat sebagaimana yang telah Engkau bebankan kepada orang-orang yang terdahulu daripada kami. Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang kami tidak terdaya memikulnya dan maafkanlah kesalahan kami, serta ampunkanlah dosa kami dan berilah rahmat kepada kami. Engkaulah Penolong kami; oleh itu, tolonglah kami untuk mencapai kemenangan terhadap kaum-kaum yang kafir. (Surah Al-Baqarah ayat 286)

Tuesday 31 August 2010

Cabaran Kemerdekaan Malaysia ke-53...

Entry saya sebelum ini adalah berkaitan dengan pencarian malam Lailatul Qadar...
Suatu pencarian misteri yang tiada siapa pun tahu bilakah malam Lailatu Qadar akan menjelma?

Tarikh 31 Ogos 2010 kali ini bersamaan dengan 21 Ramadan 1431 Hijri.

Tema merdeka kali ini sepatutnya disulamkan dengan kemerdekaan diri dari semua belenggu dosa (yang zahir dan batin)...dengan memohon ampun kepada Allah pada 10 malam terakhir bulan Ramadan.

Pernah saya terbaca artikel-artikel berkaitan dengan kemerdekaan negara dan bagaimana seharusnya kita keluar dari minda 'dijajah'. Banyak kesedaran cuba disemai dalam jiwa rakyat, tetapi saya yakin masih ramai lagi yang masih belum berubah. Jadi, adakah kita sebenar-benarnya telah 'merdeka'? Sudah merdekakah kita dari gaya hidup bertunjangkan hiburan? Sudah merdekakah kita dari berpakaian berunsur kebaratan? Tepuk dada tanya Iman...



Masih banyak lagi tanggungjawab yang harus kita pikul demi memerdekakan negara kita. Kita masih belum merdeka sepenuhnya... Mengapa?

Merdeka yang sebenarnya ialah merdekakan diri kita dari sifat-sifat atau sikap-sikap yang dibenci Allah... Kita perlu jauhi segala apa bentuk perkara yang menjurus kepada kemurkaan Allah... Inilah erti merdeka yang seiring dengan mencari kerahmatan dan keberkatan bulan Ramadan.

Akhir sekali, buat pembaca sekelian, selamat Hari Merdeka yang ke 53...

Moga rakyat Malaysia akan dapat mencari dan menilai erti kemerdekaan yang sebenar...

Moga Allah sentiasa merahmati dan memberkati negara, pemimpin-pemimpin dan seluruh rakyat Malaysia.. Ameenn

No comments:

Post a Comment