Introduction

Firman Allah bermaksud,
Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya. Dia mendapat pahala kebaikan yang diusahakannya dan dia juga menanggung dosa kejahatan yang diusahakannya. (Mereka berdoa dengan berkata): Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau mengirakan kami salah jika kami lupa atau kami tersalah. Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau bebankan kepada kami bebanan yang berat sebagaimana yang telah Engkau bebankan kepada orang-orang yang terdahulu daripada kami. Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang kami tidak terdaya memikulnya dan maafkanlah kesalahan kami, serta ampunkanlah dosa kami dan berilah rahmat kepada kami. Engkaulah Penolong kami; oleh itu, tolonglah kami untuk mencapai kemenangan terhadap kaum-kaum yang kafir. (Surah Al-Baqarah ayat 286)

Friday 25 February 2011

Debaran

Hari ini, saya menyaksikan sekali lagi debaran seorang rakan seperjuangan yang sedang menghadapi viva. Rakan semakmal yang bekerja di bawah supervisor yang sama. Beliau telah datang ke sini setahun awal dari saya - tahun 2007.

Kali terakhir saya melihat rakan menghadapi viva ialah Zem, seorang rakyat Britain, yang mana vivanya berlangsung pada bulan Jun tahun lepas. Beliau lepas dengan minor corrections. Beliau sememangnya pelajar contoh di makmal saya. Rajin bekerja. Pandai. A 'humble' person. Ada yang mengatakan beliau ni 'genius'. Hinggakan tesis beliau pun akan dijadikan buku... menurut kata supervisor saya apabila saya menyatakan saya ingin menjadikannya sebagai contoh dan rujukan. Walaubagaimanapun, saya tidak dapat membacanya sampai sekarang memandangkan ianya akan dikomersialkan. Tapi bagi saya, kalau supervisor telah menyatakan bagi beliau ia merupakan suatu tesis terbaik yang pernah beliau baca. Berapa pound pun saya sanggup bayar. Rasa tidak sabar pula hendak membacanya...

Selepas 8 bulan berlalu, kini giliran rakan saya yang seorang ini, Muhammmad dari Pakistan.

Pada pukul 1 tengahhari tadi, beliau mengetuk pintu lab. Saya sebenarnya telahpun diberitakan bahawa beliau akan menduduki viva pada 25 Febuari ini, tetapi terlupa. Apabila melihat beliau berpakaian segak dengan coat, baru saya teringat. Saya menjemput beliau duduk dan 'relax'.

Kemudian, baru saya bertanya, "How was it?"...dan beliau dengan menarik nafas yg agak panjang memberitahu bahawa viva beliau akan bersambung kembali pada jam 1.30 petang. Baru sudah 5 chapters yang telah dibincangkan. Masih tinggal 3 chapters lagi. Dia berkata "They will check your thesis line by line...Your references must be good and relevent to your work. They will ask all about your references...Why you refered to 40-years-old papers/journals? Are they still relevent to your work? If you've refered to the latest 2010/2011 papers/journals, they will ask you whether their researches are similar with yours or not?"

Rasa debaran di hati beliau terbawa-bawa sampai ke dalam diri ini. Seluruh badan terasa seram sejuk. Bagaimana bila tiba giliran saya pula? Wallahhu'alam... Segala kata-kata beliau akan saya jadikan iktibar dan saya kongsikan kepada raka-rakan pembaca semua. A stressful moment... and it is part of every Phd student's experience..

Buat sahabat, moga dipermudahkan semua urusanmu... Moga Allah membantumu melancarkan percakapanmu dan 'defend' hasil kerjamu.. Ameen Ya Rabbal Alameen..

Apa kesudahan viva Muhammad? InsyaAllah saya akan memaklumkannya nanti... Saya yakin dengan keupayaan beliau 'pandai' berhujjah.. dan mempunyai keyakinan yang tinggi.. beliau pasti akan berjaya... Ameenn

1 comment:

  1. moga azu juga diberikan kemudahan dalam meneruskan perjuangan ini...

    ReplyDelete