Introduction

Firman Allah bermaksud,
Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya. Dia mendapat pahala kebaikan yang diusahakannya dan dia juga menanggung dosa kejahatan yang diusahakannya. (Mereka berdoa dengan berkata): Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau mengirakan kami salah jika kami lupa atau kami tersalah. Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau bebankan kepada kami bebanan yang berat sebagaimana yang telah Engkau bebankan kepada orang-orang yang terdahulu daripada kami. Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang kami tidak terdaya memikulnya dan maafkanlah kesalahan kami, serta ampunkanlah dosa kami dan berilah rahmat kepada kami. Engkaulah Penolong kami; oleh itu, tolonglah kami untuk mencapai kemenangan terhadap kaum-kaum yang kafir. (Surah Al-Baqarah ayat 286)

Friday 7 January 2011

Cabaran buat seorang penulis wanita : Kisah & Iktibar

Pada 2 januari 2011, dalam pukul 10 malam... Channel 4, salah sebuah penyiar terkenal di UK, telah menayangkan sebuah drama tentang kisah seorang pengarang buku terkenal di Britain. Semasa saya kecil, banyak buku-buku beliau telah saya baca. Kakak dan abang-abang saya yang sebenarnya minat mengumpul koleksi buku karangan beliau, baik versi bahasa Inggeris atau bahasa Melayu.

Kebanyakan buku karangan beliau adalah berunsur penyiasatan dan misteri dan khusus buat pembaca kanak-kanak. Kalau pembaca sekelian pernah membaca buku siri penyiasatan kisah 'Lima sekawan', inilah kisah pengarangnya yang akan saya ceritakan di dalam enty kali ini.

Pada mulanya saya menyangka beliau adalah lelaki.. tetapi sebenarnya beliau adalah wanita dan ibu kepada dua orang anak perempuan. Apa yang mengkagumkan tentang pengarang wanita ini ialah beliau mampu mengarang sehingga 10000 perkataan dalam sehari. Pada umur 40 tahun, beliau telah berjaya menulis dan menerbitkan 600 judul buku dan telah diterjemah ke 70 jenis bahasa. Seterusnya, pada tahun 1980-an, 60 million buku beliau telah dijual. Amat mengkagumkan. Tidak terbanding dengan diri ini yang entah berapa puluh atau ratus ayat sahaja yang dapat saya tulis dalam sehari.

Apa yang dapat saya lihat ada dalam diri beliau ialah sifat 'passion' dalam dunia penulisan. Hanya dengan sebuah type writer, beliau mencurahkan idea demi idea, tulisan demi tulisan. Hinggakan tangisan anak pun beliau tidak hiraukan. Suasana bising dan perkara-perkara yang menganggu beliau untuk berkarya akan cuba beliau ketepikan. Yang beliau mahu ialah suasana tenang dan damai yang membolehkan untuk beliau cari dan mecari idea dan menghasilkan buku demi buku...kejayaan demi kejayaan..

Disebalik kejayaan beliau menempa nama dipersada penulisan buku ini, yang sememangnya amat membanggakan, sebenarnya banyak perkara yang beliau telah abaikan, terutama suami dan anak-anak. Makan minum anak dan suami dijaga oleh pembantu rumah dan midwife. Anak-anak telah dihantar ke sekolah asrama seawal umur 7 tahun kerana jika mereka berada di rumah, akan menganggu beliau untuk berkarya. Dan yang paling kritikal ialah rumahtangga beliau turut terjejas. Dan seterusnya beliau telah berkahwin dengan lelaki lain yang pada beliau lebih memahami.

Kisah di atas adalah ringkasan dari drama kisah seorang penulis certa penyiasatan kanak-kanak yang terkenal, Enid Blyton. Makluman lanjut tentang beliau boleh didapati di sini.

Apakah pengajaran yang boleh kita ambil dari kisah penulis wanita ini? Kalau pembaca-pembaca sekelian berkesempatan, saya cadangkan cuba tonton atau baca kisah beliau ini.

Saya sedang berada dalam dunia penulisan.. proses menulis tesis PhD.. Apa yang kurang atau tidak ada dalam diri saya ketika ini ialah 'passion' dalam menulis tesis ini sebagaimana yang ada dalam diri Enid sewaktu beliau mengarang dan menulis. Memang benar, jika ada apa yang kita panggil 'momentum' untuk menulis, penulisan kita akan jadi cepat dan idea pula akan datang mencurah-curah.

Apakah kesudahan kisah hidup Enid ini? Di penghujung kehidupan beliau, beliau menghidapi suatu penyakit yang dipanggil 'Alzheimers Disease'. Beliau menjadi seorang yang pelupa, mudah keliru dan kurang yakin. Dan beliau telah menghembukan nafas terakhir pada 28 November 1968.

Walaubagaimanapun, kisah beliau banyak memberikan tauladan secara tersurat dan tersirat buat kita semua. Dunia ini hanyalah persinggahan buat kita semua. Sebagaimana entry sebelum ini tentang NIAT sebenar kita hidup di dunia ini, yang mana tidak boleh meletakkan dunia sebagai faktor utama. Tetapi akhirat jua tempat yang kekal abadi... Kejayaan yang ditempa dalam hidup ini hanyalah sementara.. dan ianya merupakan ujian Allah buat kita... Anak-anak dan suami juga merupakan salah satu ujian buat kita yang tidak boleh kita abaikan. Kelak kita akan ditanya oleh Allah tentang tanggungjawab kita kepada mereka. Dalam pada masa yang sama, amanah dan tanggungjawab kita sebagai pelajar dan pekerja turut tidak boleh diabaikan...
Semua perlu dilaksanakan dengan penuh ikhlas dan rasa bertanggungjawab.

Dan yang paling UTAMA ialah melaksanakan tanggungjawab TERBESAR kita kepada Allah dan Rasullullah... Mengerjakan segala suruhanNya yang tercatat di dalam Al-Quran dan Hadith. Ya Allah, jadikan diriku dalam golongan hamba-hambaMu yang bertaqwa dan sentiasa mengingatiMu... Ameen...

3 comments:

  1. ish sampai gitu sekali taksub nak nulis ye... anyway, mmg best la buku2 dia... kak min pun baca gak siri yang en goon n gemuk tu. bole ingat lg sikit2 cerita dia. mcm kita pun jd kengkawan si gemuk tu rasa bila baca buku cita siri enid blyton tu.... hmm moga kita tak le obses ngat menulis ni ye azu... mandi kene ingat, suami n anak2 yg nak makan lagi... umah kemas ke tidak lagi, kain baju yg bertimbun lagi... :)

    ReplyDelete
  2. Seronok kan baca buku2 dia?
    Panjang sebenarnya drama dia n byk lg yang tak tertulis.. Harap mana yg baik jadi tauladan dan yg tak berapa elok tu dijadikan sempadan...

    ReplyDelete
  3. http://beritapelangii99.blogspot.com/2017/12/john-cena-prediksi-skor-manchester-city.html

    http://beritapelangii99.blogspot.com/2017/12/sebut-ballon-dor-membosankan-maradona.html

    Pelangiasik.com | indopelangi99.com
    -KARTU BOLEH BANDING, SERVICE JANGAN TANDING !-
    Jangan Menunda Kemenangan Bermain Anda ! Segera Daftarkan User ID nya & Mainkan Kartu Bagusnya.
    Dengan minimal Deposit hanya Rp 25.000,-
    1 user ID sudah bisa bermain 7 Permainan.
    • BandarQ
    • AduQ
    • Capsa
    • Domino99
    • Poker
    • Bandarpoker.
    • Sakong
    Kami juga akan memudahkan anda untuk pembuatan ID dengan registrasi secara gratis.
    Untuk proses DEPO & WITHDRAW langsung ditangani oleh
    customer service kami yang profesional dan ramah.
    NO SYSTEM ROBOT!!! 100 % PLAYER Vs PLAYER
    Anda Juga Dapat Memainkannya Via Android / IPhone / IPad
    Untuk info lebih jelas silahkan hubungi CS kami-Online 24jam !!
    • Whatsapp : +855 166 75 661
    • BBM : D872D7D9
    • LINE : PELANGI99.COM

    ReplyDelete