Introduction

Firman Allah bermaksud,
Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya. Dia mendapat pahala kebaikan yang diusahakannya dan dia juga menanggung dosa kejahatan yang diusahakannya. (Mereka berdoa dengan berkata): Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau mengirakan kami salah jika kami lupa atau kami tersalah. Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau bebankan kepada kami bebanan yang berat sebagaimana yang telah Engkau bebankan kepada orang-orang yang terdahulu daripada kami. Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang kami tidak terdaya memikulnya dan maafkanlah kesalahan kami, serta ampunkanlah dosa kami dan berilah rahmat kepada kami. Engkaulah Penolong kami; oleh itu, tolonglah kami untuk mencapai kemenangan terhadap kaum-kaum yang kafir. (Surah Al-Baqarah ayat 286)

Tuesday 2 November 2010

"Lifelong Learning": Restu Allah, Restu Suami, Restu Ibu

Alhamdulillah...

Saya memanjatkan kesyukuran kepada Allah... kerana dengan izinNya.. dapat saya berkongsi dengan rakan-rakan sekelian ilmu dalam bentuk ceramah motivasi yang disampaikan oleh Yang Berbahagia Puan Hajah Noor Zaitun Yahya, pelajar PhD dan juga pelajar Malaysia pertama yang menerima Queen's Award. Boleh baca berita lanjut di sini.

Terima kasih yang tidak terhingga kepada persatuan LUMS dan MSM di atas segala usaha yang diberikan untuk menjayakan program ini.

Antara initipati yang disampaikan oleh beliau adalah berkaitan dengan cara penyesuaian diri yang perlu dihadapi oleh pelajar-pelajar Malaysia yang masih baru di UK. Terutama untuk adik-adik tahun satu. Mereka perlu cepat mengadaptasikan diri mereka dengan keadaan sekeliling dan juga sistem pembelajaran (di sini) yang agak berlainan dengan sistem di Malaysia. Ini amat perlu bagi memastikan mereka berjaya dalam pelajaran mereka.

Selain itu, kata-kata nasihat dan perkongsian pengalaman tentang bagaimana beliau telah dipilih sebagai penerima award di kalangan 40 pelajar PhD lain di dalam bidang beliau, turut dikongsi.

Alhamdulillah, ceramah beliau untuk program ini telah direcord oleh suami beliau. Dan dengan ini, ilmu yang beliau sampaikan dapat dikongsikan kepada rakan-rakan semua. Dengarkanlah dan hayatilah....









Sekian.. Wassalammm

No comments:

Post a Comment