Introduction

Firman Allah bermaksud,
Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya. Dia mendapat pahala kebaikan yang diusahakannya dan dia juga menanggung dosa kejahatan yang diusahakannya. (Mereka berdoa dengan berkata): Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau mengirakan kami salah jika kami lupa atau kami tersalah. Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau bebankan kepada kami bebanan yang berat sebagaimana yang telah Engkau bebankan kepada orang-orang yang terdahulu daripada kami. Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang kami tidak terdaya memikulnya dan maafkanlah kesalahan kami, serta ampunkanlah dosa kami dan berilah rahmat kepada kami. Engkaulah Penolong kami; oleh itu, tolonglah kami untuk mencapai kemenangan terhadap kaum-kaum yang kafir. (Surah Al-Baqarah ayat 286)

Monday 25 May 2009

Cabaran mencari teman

Bagaimana agaknya mencari teman sejati? Teman yang very suppotive dan dalam pada yang sama sentiasa mengajak kita mendekatkan diri kepada Allah swt.

Firman Allah SWT yang bermaksud :

“Teman-teman pada masa itu setengah dengan setengah yang lain adalah musuh melainkan yang bertakwa.” ( Surah al-Zukhruf ayat 67 )

Firman-NYA juga yang bermaksud :

“Aduhai, kiranya aku tidak menjadikan si pulan itu sebagai teman, sesungguhnya dia telah menyesatkan aku dari al-Quran, selepas aku didatangi olehnya. Dan sesungguhnya syaitan mendustai manusia.” ( Surah al-Furqan ayat 28 )

Firman Allah lagi dalam Surah Al-E-Imran ayat ke 28 yang bermaksud :

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang-orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah dia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu) dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu) dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud :

“Diumpamakan rakan yang soleh dan rakan yang jahat ialah seperti (berkawan) dengan penjual minyak wangi dan tukang besi. Penjual minyak wangi tidak akan mensia-siakan anda, sama ada anda membelinya atau hanya mendapat bau harumannya. Tukang besi pula boleh menyebabkan rumah anda atau baju anda terbakar, atau mendapat bau busuk.” ( Hadis riwayat Bukhari )

Juga, sabda baginda SAW yang bermaksud :

“Janganlah kamu saling putus-memutus hubungan, janganlah kamu saling berpaling tadah, janganlah kamu saling benci-membenci, janganlah kamu saling berhasad dengki. Dan jadilah kamu hamba-hamba Allah yang bersaudara. Dan tidaklah halal bagi seorang muslim berpaling dari saudaranya lebih dari tiga hari”. ( Hadis riwayat Bukhari dan Muslim )

Alhamdulillah, bersyukur kepada Allah dengan kurniaan teman dan sahabt yang banyak memahami dan menyokong, yang menyuntik kata-kata semangat dikala jatuh, yang ikhlas menasihati dan menyayangi diri ini seperti mereka menyayangi diri mereka sendiri. Moga Allah memberkati kamu semua.

Teman Sejati
Petikan lagu Brothers

Selama ini
Kumencri-cari
Teman yang sejati
Buat menemani
Perjuangan suci

Bersyukur kini
PadaMu Illahi
Teman yang dicari
Selama ini
Telah kutemui

Dengannya di sisi
Perjuangan ini
Senang diharungi
Bertambah murni
Kasih Illahi
KepadaMu Allah
Kupanjatkan doa
Agar berkekalan
Kasih sayang kita

Kepadamu teman
Ku pohon sokongan
Pengorbanan dan pengertian
Telah kuungkapkan
Segala-galanya...

KepadaMu Allah
Kupohon restu
Agar kita kekal bersatu
Kepadamu teman
Teruskan perjuangan
Pengorbanan dan kesetiaan
Telah kuungkapkan
Segala-galanya
Itulah tandanya
Kejujuran kita

Sebagai seorang manusia, kita sememangnya tidak dapat lari dari melakukan kesilapan. Bagi diri saya yang agak sensitif, seringkali tewas dengan godaan Syaitan yang menyuruh kita ber prasangka, bersikap negatif dan sikap-sikap mazmumah. Terdetik di hati ini, adakah diri saya yang terlalu sensitif atau mereka yang silap? Pada diri saya, rakan-rakan boleh mmepengaruhi kehidupan saya. Kawan boleh membuatkan saya gembira dan kawan boleh membuatkan saya sedih dan tertekan. Dilema yang tidak dapat dielakkan sejak kecil, remaja, dewasa dan kini bergelar ibu.

Jika kecil, kita masih dengan sikap kebudak-budakan atau childish.
Jika remaja, bersaing dengan kawan dalam pelajaran. Lebih kepada sikap berlumba-lumba.
Jika dewasa, berhadapan dengan sikap kawan-kawan di tempat kerja dan kehidupan bermasyarakat.

Kawan
Petikan lagu Hijazz
Kawan apalah yang kau kesalkan
Kerana Tuhan kau kehilangan kawan
Kerana kebenaran dihina
Jangan kau ragu dalam keimanan

Kadang-kadang kawan jadi lawan
Kadang-kadang lawan jadi kawan
Apalah disedihkan hati
Setiap insan di dalam kekurangan

Jangan sedih selalu tersisih
Bukan kau saja ditimpa malang
Ingatlah para Rasul mulia
Lebih terseksa menderita
Mereka bahagia dalam derita
Mereka kaya di dalam papa

Mereka memadai dengan Tuhannya
Itulah kebahagiaan
Di waktu sempit seorang diri
Kawan janganlah disedihkan hatimu

Tetapi mereka merasai ramai
Walaupun keseorangan

"Ya Allah, dekatkan daku dengan teman yang mengajakku ke arah kebaikan di dunia dan di akhirat. Jauhkan daku dari maksiat dan perbuatan yang keji seperi mengumpat, memfitnah dan sifat-sifat buruk dalam pergaulan. Lindungilah hambamu yang kerdil ini. Ameen"

No comments:

Post a Comment